Jihoafrická republika - Cestopisy

J.A.R. říjen 2012

Rozhodl jsem se,po mých asijských cestách,vyzkoušet něco jiného. Afrika mě nadchla svojí překrásnou přírodou,jiné,divočejší moře,krásné Dračí hory. Obyčejně to tak nebývá,ale mě se splnilo moje očekávání. Také je tu markantní rozdíl v podnikání,zdá se mi,že Jihoafričané jakoby neměli zájem,v hostelech jim určité služby zcela chybí,naopak co se týká vybírání poplatků za každou přírodní ukázku,tak v tom jsou velice aktivní,naštěstí to nejsou strašidelné částky,kromě Kruger Park.

V tomto příspěvku se budu spíše snažit o užitečné info pro nezávislé cestovatele s nižším rozpočtem,kteří toho chtějí spatřit co možná nejvíce za co nejméně peněz.

Tato moje cesta netrvala dlouho oproti mým jiným cestám,ale i tak ve mně vyvolává plno krásných vzpomínek na jedinečnou přírodu jižní Afriky.Rozhodl jsem se odletět do JAR v říjnu,neboť v tomto měsíci ještě ceny zůstavají stabilní,v listopadu je už dražší ubytování. Počasí je velice příjemné,na severu dosahovaly třicítky,v horách a dále na jih se pomalu ochlazovalo,ale stále se dalo chodit v letním oblečení.

2.10. – přílet do Johannesburgu. Před cestou jsme dostali radu,abychom si peníze vyměnili až v letištní hale v prvním patře,ale lepší kurz byl dole u pásu,při vyzvedávání zavazadel. To už ale nebylo možné se dolů vrátit. Není to žádná tragédie,ale nějaká ztráta tam byla( zhruba 40 centů ).

Půjčení auta proběhlo bez problémů,neměli zrovna to naše objednané,ale nakonec se naskytlo lepší,vyšší. Takže jsme se všichni čtyři nasoukali dovnitř a tradá do Kruter Park. Ocenili jsme navigaci,ta nás vedla neomylně,podle mapy by to bylo horší. V JAR jsou hlavní cesty velice dobré,nejvyšší dovolená rychlost je 120km/hod. Silnice N12 z Joburgu je zdarma,až na dálnici N4 se začíná platit. My jsme platili 48R a 62R. Až do cíle naší cesty,do Crocodile Bridge jsou celkem tři mýtné brány. Dorazili jsme na místo v 17,30 a v říjnu v 18 hod.se brána uzavírá a otevírá se opět ráno v 5,30.

Byli jsme připraveni na stanování,ale bohužel byly zrovna školní prázdniny a tak bylo vše úplně plné,dokonce i ve všech kempech. Na recepci nám doporučili ubytování mimo park,ale zato těsně za ním,jen asi 10m !! Mysleli jsme si,že nás jen chtějí přihrát spřátelenému ubytovateli,ale ukázalo se,že mají pravdu. Nakonec to byla dobrá volba,stanové místo sice stálo na osobu 90R ( 180R za místo pro dva ) a za úbytko chtěl Mike 750R pro čtyři osoby,ale bylo to blízko parku a bylo tam vše,co jsme potřebovali,sprcha,čisté postele,lednice,mikrovlnka,konvice na kafe,kuchyňka a hlavně řeka Crocodile,u které bylo stále co pozorovat,sloni,hroši,buvoli. Nakonec nám Mike nabídnul k užití i jeho soukromý bazén.

Úbytko: Elephant Walk Retreat , www.elephantwalk.co.za , email: mike@elephantwalk.co.za – nevím,jestli se ale spojíte,nefungoval internet.

3.10. – ráno,než jsme se vydali do K.Parku,zajeli jsme si do 12 km vzáleného městěčka Komatiport na benzín,který je o něco levnější než v parku ( 11,50R ),ale hlavně doplnit zásoby do Supersparu,který je hned vedle pumpy. Benzín vám načepuje obsluha a u ní se i platí.Potom jsme se vydali na naši první cestu do K.Parku k bráně Crocodile Bridge. V recepci zaplatíte denní vstupné 192R/os a projedete bránou do parku. Jakožto nováčci,hned jsme fotili co se dalo,protože po ujetí 500m jsme hned zaregistrovali spoustu zvěrě,žirafy,impaly,prasátka. Vše se pase docela blízko silnice. Cesty jsou dobře značené,ale musíte mít mapu parku. Já jsem ji dostal od přítele,který tam byl před dvěmi lety,takže nevím,jestli se dá sehnat na recepci kempů.

My jsme tedy jezdili do parku denně z Elephant Walk přes Crocodile Bridže. Nejdále jsme se dostali do Satary,v kempech se pohodlně najíte,jsou tam obchody se vším možným. Pokud si chcete koupit sušené antilopí nebo opičí maso,kupte ho v parku,potom ho už nikde neseženete. Pivo mají všude v plechovkách nebo v lahvích,jen v Sataře je k dispozici čepovaný půllitr za 22R v restauraci,v obchodě plechovka za 9R a v restauraci plechovka za 16R,benzín v kempu je za 12,50R,oběd kuře+hranolky+zelenina za 43R.

Parkem vedou hlavní trasy,které jsou asfaltové a na nich je dovolená rychlost 50km/h. Z asfaltek se dostanete do všech směrů po tzv.prachovkách,tam je max.rychlost 40km/h,ale takovou rychlostí se po nich ani nedá jet,takže tam počítejte s větším zdržením. Vše je o náhodě,někdy je více zěře k vidění na jedněch silnicích a jindy na druhých. Je dobré to všechno zkusit.

U Mika jsme si většinou kuchtili teplé večeře z vlastních zásob. Třeba masové konzervy v Supersparu neseženete,ale jinak je tam vše.

7.10. – dnes ráno odjíždíme do Sabie,je to jen 170km. Cesty jsou pořád krásné,jedeme do n.v.1.500m,ale stále je vedro. Ubytování je přes Hostelworld opravdu rezervované. Obsluha je pár bílých sympaťáků,ale o hostel se moc nestarají,trochu neútulno,sem tam nějaká pavučina,někde zkřivené dveře,plechové přepážky mezi pokoji,ale dá se to přežít,je to dosti levné,cena: 130R/os. Je tam ale starý biliár,dobře zařízená kuchyň,velký obývák a obsluha vám se vším velice laskavě pomůže a poradí a teče horká voda. Dostanete zdarma mapy na cestu.

Protože jsme přijeli docela brzy mohli jsme se vydat hned ke Blyde River Kanyon. Doporučuji,nádherná podívaná. Kolem něj jsou wiev points,kde zaparkujete a vydáte se na obhlídku. Vstupné je 5,10 a 25R. Ta čtvrtá,nejdražší se vyplatí,jsou tam překrásné vodopády. Dál nám už nezbyl čas,bylo 17 hod.a nechtěli jsme dojet domů za tmy. Na cestách stále hlídkuje policie a měří rychlost.

V Sabie si večer můžete skočit do restaurace,my jsme jeden den byli na pizze,trochu nás obtěžoval dotěrnými otázkami místní černoch,který se vydával za doktora,trochu nám zkazil večer a tak jsme se rozhodli pro návrat do hostelu.

8.10. – měli jsme v plánu absolvovat výlet na kole k vodopádům v okolí Sabie,jenže začalo pršet a tak jsme opět museli sednou do auta. Vodopády jsou od sebe vzdáleny jen asi 5km,ale i tak se nám to líbilo,vodopády byly krásné i za drobného děště. U každého se vybírá vstupné. U Bridal Vail – 5R/4os a u Lone Falls 5R/os,Sabin Falls jsme vynechali a zajeli jsme si směrem na Hazywiev na Skyway. Je to dráha na laně asi 1,5km dlouhá,cena 480R,ale bohužel se musela rezervovat dopředu.

K večeru jsme si zašli na pivo do městečka – protože jihoafričané neumí podnikat. Nikde v hostelu nedostanete pivo,ba ani vodu,není tam bar,prostě nic si tam nekoupíte. Vyptali jsme se na PUB s WiFi a měli jsme štěstí. Pivo bylo čepované a WiFi fungovala.

Úbytko: Sabie Backpackers Lodge. Velká nevýhoda: Neberou telefony,neodpovídají na emaily,vše si musíte zařídit přes Hostelworld. Přitom měli prázdno,byli jsme tam jeden den sami a kapacita byla velká,jak říkám,neumějí podnikat.

9.10. – ráno odjíždíme do Svazijska a máme namířeno do rezervace Malolotja. Na hraničním přechodu Jeppe´s Reef proběhlo vše hladce,jen u svazijské kontroly zaplatíte 50R za vjezd autem. Pozor,ve Svazijsku se může platit Randy,ale vracejí vždy v jejich SLZ. Poměr je 1:1.

Ubytovali jsme se v městečku Pig´s Peak. Mohli jsme se ubytovat blíže k Malolotji ,v Havane,ale chtěli jsme druhý den pokračovat do Hlane a to je blíže. Takže po ubytování jsme opět sedli do auta a tradá do Malolotji. V recepci vám dají mapu a vyznačí,kde se můžete pohybovat. My jsme stihli jen jednu tůru,ale i tak to byly krásná procházka. Pro vyznavače hor doporučuji zůstat o den déle,opravdu krásné scenérie. Vstup 28R.

Úbytko: Highlands Inn,asi 1km za městečkem,cena 280R/os,pěkné a čisté,příjemná obsluha

10.10. – odjíždíme do NP Hlane,kde bychom konečně chtěli zahlédnou lvy. V Hlane jsou dva kempy Ndlovu Camp a druhý Bubesi Camp. U brány zaplatíte vstup 25R/os,je to pro včechny dny,které tam strávíte. Lákají nás do Nlovu,v Bubesi prý jsou k vidění jen ptáci. Takže jsme zakotvili v Ndlovu. Není tam elektřina,jen petrolejky a vše je na plyn,vaření,sprcha.Není tam ani telefonní signál. O to je to lepší. V kempu vás ihned upoutá velké napajedlo,sedíte na lavičce a pozorujete z blízka nosorožce,antilopy a hrochy. Je tu restaurace,v Bubesi není. Dají se tu půjčit dobrá kola.

Bydlíme 2 osoby v rondavelu za 570R bez vybavení ( lednice,sporák),je tu ale sprcha WC a zase teplá voda,naši spolucestovatelé bydlí v také v rondavelu,ale s kompletním vybavením za 600R. Místa bylo v kempu dost.

11.10. – jedeme na ranní projížďku s rangerem,cena 295R/os,odjíždíme v 5,30 hod. Konečně potkáváme lva !! V ceně projížďky máme kafe a sladkou snídani – mufiny.

Dnes nás přestěhovali do společného domku,vynikající úbytko,celý byl pro nás a každý měl k dispozici dvoulůžkový pokoj. Byla tam velká,vybavená kuchyň s lednicí,sprcha,WC a velký obývák.

Cena 960R pro všechny.

Dnes se potloukáme po kempu,odpočíváme a pozorujeme nosorožce. Večer začalo pršet a prší celou noc a i celý další den. Litujeme cestovatele,kteří si odpoledne postavili stan. Není tam tráva,jen červená hlína.

12.10. – ráno,za deště opouštíme Svazijsko a jedeme k moři do Sodwana Bay,celou cestu prší a nikde jsme nenatrefili na směnárnu.

U moře v JAR to funguje jinak,než jinde ve světě.Projedete jednou bránou,kde zaplatíte vstup k moři 30R/os a můžete jet autem,až na pláž. Pokud si auto zaparkujete na parkovišti,vždy se vynoří nějaký ten John,který vám auto ochotně pohlídá – za peníze,ale nemají pevnou taxu,od nás dostal 5R,abychom od něj měli klid.

Pokud se chcete ubytovat,jeďte dál,až na recepci,tam máte dvě možnosti. Challets nebo Coral Drivers. My jsme si domluvili,že si obě místa prohlédneme. V Coral mají safari stany za 150R/os + 70R poplatek/os,ale nevím za co to je,jednoduchou chatku za 240R/os,ale ta se nám nelíbila a potom pěkné chatky s WC a sprchou,cena 320R/os a nakonec nejlepší chatky za 420R/os.

Challet – to je velká chata s třemi dvoulůžkovými pokoji,s velkým obývákem,dvěma WC se sprchou,s TV,s velkou,komplet vybavenou kuchyní. Protože bylo špatné počasí usmlouval jsem cenu 300R/os. Jinak běžná cena je 385R – vynikající volba!

Bylo pořád zataženo,ale docela teplo a v oceánu byly velké vlny. Pár místních neodolalo a skotačili v nich.

13.10. – Ráno svítilo slunce a bylo teplo,hned jsme toho využili a šli k moři. Dnes byly obrovské vlny,téměř tak vysoké jako člověk a to se nám všem zalíbilo.

14.10. – odjezd do Joburgu,je to téměř 650km,ale po krásných cestách,dojeli jsme k večeru do našeho objednaného hostelu Airport Backpackers,je to 3 km od letiště,cena 150R/os,pěkné pokoje,bazén,vaří se tam a obsluha je příjemná a ochotná,manažerka se jmenuje March.

15.10. – vrácení auta a odlet domů. Auto jsme měli půjčené od AVISu přes STELLA Travel Agency. Vše proběhlo bez problémů,naopak paní Stelová vám dá navíc hodně dobré informace na cestu,které se hodily.